In Naarden startte de dag op 16 maart goed met een voorjaarsachtig aandoende zonnetje. Onze gasten hadden we uitgenodigd naar De Tinfabriek aldaar te komen, wat bij sommigen voor opperste verbazing zorgde omdat de buitenkant de uitstraling heeft van een Volvo dealer. Wat ook klopt, want waar normaal gesproken de Volvo showroom is, was deze nu omgebouwd tot een fraaie ruimte voor ons event met nog her een der een bijzonder exemplaar uit de Volvo collectie.
We begonnen met onze Algemene Ledenvergadering; daarin traditioneel een terugblik op het afgelopen jaar, op zowel de financiën als activiteiten en natuurlijk een vooruitblik op beide gebieden voor het nieuwe jaar. We zijn blij met de leden die hiervoor hun belangstelling toonden, want de kracht van een vereniging zit ‘m in samen de koers uitzetten. En ondanks dat de animo voor deze jaarlijks verplichte vergadering niet bijzonder hoog is, willen we het wel graag in deze vorm voortzetten. Omdat het telkens weer waardevol blijkt te zijn voor ons netwerk.
Tijd voor netwerken was er tijdens de lunch, toen ook de relaties, sprekers, adviseurs en leveranciers, binnenkwamen. En intussen hield onze ambassadeur Henk Korevaar, die weer met veel enthousiasme het programma voor deze dag in elkaar zette, de tijd scherp in de gaten om op tijd aan het middagdeel te beginnen. Dat lukte uitstekend, om 13.00 uur zat iedereen weer zo’n beetje op zijn plaats.
Na het openen van de middag door Henk en een korte uitleg over waar we ons bevonden kwam Jacco Maan, directeur-bestuurder Vidomes, aan het woord. Een bevlogen man (ongelofelijk waar Jacco allemaal bij betrokken is) met een even zo bevlogen verhaal over waarom we toch vooral groots moeten inzetten in onze sector op digitaal samenwerken. Jacco ziet het als zijn taak om de ‘technische’ ontwikkelingen in het oog te houden zodat deze steeds goed blijven aansluiten bij de praktijk. Daarnaast speelt hij een actieve rol om de digitalisering in onze sector te verbeteren en versnellen.
Na het overhandigen van de bedank-goodie-bag-voor-sprekers* aan Jacco, kwam Ton Monasso, manager Datastandaarden bij Aedes, op het podium. Met een belangrijk verhaal over Aedes Datastandaarden. Want (data)standaarden zijn absoluut noodzakelijk als we willen bereiken wat Jacco voor ogen heeft: digitalisering in onze sector verbeteren en versnellen. In het portfolio van Aedes Datastandaarden zit: VERA, Aedes ILS en RGS-WoCo.
Jan Fock had de leden in de ochtend al bijgepraat over de aanstaande ‘verhuizing’ van VERA naar Aedes Datastandaarden. Ook in Tons verhaal hoorden we dat CorpoNet nauw betrokken blijft. Sowieso begrijpt Aedes dat het draagvlak onder bestuurders/managers van woningcorporaties, maar ook onder de leveranciers belangrijk is. Daarvoor zijn er diverse klankbordgroepen opgericht, waar meningen hardop gezegd kunnen worden om samen tot consensus te komen.
Weet jij nog waar je op 2 juli 2022 was? Marcel de Boer, financieel directeur van Hoppenbrouwers Techniek, weet het nog heel goed! Marcel nam ons mee in een bizar verhaal, waarin de moed en de enorme teamspirit (waarin ook de kinderen van de werknemers niet alleen achterbleven) van dit familiebedrijf ervoor zorgde dat de hack van de late vrijdagmiddag 2 juli in één weekend getackeld werd. Dat lukte! Op maandag 5 juli waren ze weer up-en-running. Hoe zij dat precies voor elkaar hebben gekregen vertelde Marcel ons met verve.
Nadat ook Marcel zijn bedanktasje had ontvangen namen we tijd voor een korte pauze, even de benen strekken, iets drinken en hier en daar alvast wat netwerken.
Na de pauze kwam Marelle van Beerschoten, oprichter Digital Shapers, het podium op. Zij beschouwt zichzelf als ‘born digital’ en voelt zich als een vis in het water in deze tijd van digitale transitie, zoveel werd ons tijdens haar presentatie wel duidelijk. Marelle gaf ons een brede inkijk in de mogelijkheden, maar ook ‘problematiek’, van data en technologie. Het ging van 3D printen in de ruimte, via KNAB en Mastodon, tot de spraakmakende ChatGPT. Via een vraag die Marelle aan dit recent gelanceerde getrainde taalmodel vroeg kwamen we bij de menselijke kan van digitalisering. De inclusie op dit vlak, die echt breder is dan de groep ‘ouderen’. Tot slot vroeg Marelle ons na te denken over waar we volgend jaar trots op willen zijn.
Voor CorpoNet ligt het antwoord op die vraag heel dicht bij de spreker die het laatste woord had: Luc Wolfs van PWCo. Samen met Colin, helpt Luc CorpoNet bij het uitwerken van de Referentie Digitaliseringsvisie, kortweg RDV. Overigens zijn we nog steeds niet helemaal happy met de naam. Heb jij een betere, vertel het ons! Je wint er onze enorme dankbaarheid mee.
Afijn waar gaat het om? Heel kort, we hebben gewoon meer corporaties nodig die mee willen werken aan dit project. Want als je zo’n RDV voor de sector wilt maken, dan moeten daar input van een brede groep corporaties aan ten grondslag liggen. Heel stoer zijn we met zo’n 20 corporaties van start gegaan en daarmee zijn de eerste kaders uitstekend geschetst. Er moet nog een verdiepingsslag gemaakt worden en dan heb je in principe een RDV. Maar … we zien in de huidige deelnemers de afdeling I&A van een woningcorporatie goed vertegenwoordigd, terwijl digitalisering ons allemaal raakt. Van bestuurder, Jacco weet het!, en de diverse managers (vastgoed, HR, ……) tot de KCC medewerkers. Van grote woningcorporaties, maar ook van de kleinere. Willen we echt iets bruikbaars maken voor de sector volkshuisvesting, waar Nederland beslist behoefte aan heeft, dan zullen we de samenwerking op dit project toch echt breder moeten trekken. Als CorpoNet begrijpen we heel goed, dat de gemiddelde lezer van dit artikel zich nu niet direct geroepen voelt. We kunnen wel hopen dat er een aantal lezers is wat het grotere effect van zo’n RDV begrijpt (Jacco wil jij het delen met jouw collega bestuurders?) en daarmee ons vuurtje wil aanwakkeren.
Wij gaan in ieder geval door met de RDV, dat is waar we volgend jaar met trots op terug willen kijken. Wil je er meer over weten, check deze webpagina en/of mail naar info@corponet.nl.
En toen zaten we er helemaal doorheen, door ons zitvlees. Gelukkig kwam Joep Stassen, van MBTM (More Balls Than Most), op het podium en binnen een mum van tijd bruiste ons hele netwerk, zichtbaar gemaakt met vele kleuren wollen draad, de energie spatte eraf. Heerlijk! en toen? Een borrel, een frisje, een hapje, een balletje, dat hadden we echt verdiend en er werd heel wat af genetwerkt. Mooie afsluiting van een mooie dag.
Nogmaals dank aan onze leden, alle sprekers en relaties, ons CorpoNet(werk)!
Hier vind je de foto’s van die dag.
Het boek met het verhaal van ‘de hack bij Hoppenbrouwers Techniek’ kun je bij hun downloaden.
NB wie zich afvraagt wat er na afloop met de bollen wol gebeurt kunnen we het volgende vertellen: normaal gesproken gaat de recycling via MBTM, die de wol via een stichting schenkt aan goede doelen. Zo worden er truien gemaakt voor fondsenwerving voor projecten in Afrika en kindertehuizen in Roemenië. Ook wordt de wol geschonken voor hergebruik aan kinderdagverblijven en centra voor dagbesteding van ouderen in Nederland.
Maar deze keer ging onze eigen Saskia er mee aan de haal. Ook voor een heel goed doel: Welkom in Doetinchem, een stichting die zich inzet voor vluchtelingen (in Doetinchem) door hen activiteiten aan te bieden voor de broodnodige afleiding. En jawel die hebben een breiclub.
* inhoud: het boek ‘Once upon a future’ van Ruud Veltenaar, een DOUCHI (watervast notitieblok, met als slogan laat je ideeën niet verdampen, en schrijf ze terwijl ze oppoppen onder de douche direct op), onze haak-aan-sleutelhanger, het ‘wat LEDje lampje’ en natuurlijk de felbegeerde CorpoNet pen.