De menselijke maat

KennisBite #27 | 20 mei 2021
Als digitalisering de oplossing is … wat is dan eigenlijk het probleem?
Presentatie: Bas van Straaten en Rob D’Hondt (Berckeley Square)

Marcel Rog, onze voorzitter, raakte geïnspireerd door Bas van Straaten en Rob d’Hondt, organisatiecoaches bij Berckeley Square adviesbureau voor organisatieontwikkeling. Mede naar aanleiding van het recent verschenen boek ‘De gelukkige organisatie’ vroeg hij hen of zij wellicht een KennisBite konden vullen met dit onderwerp. En dan graag toegespitst op onze sector en digitalisering. Vandaar de triggerende titel: ‘Als digitalisering de oplossing is, wat is dan eigenlijk het probleem?’

We klimmen nog niet direct in deze vraagstelling, want we krijgen eerst kort uitgelegd door Rob en aangevuld door Bas waar Berckeley Square voor staat en vandaan komt. Berckeley Square werkt met organisaties samen aan waardig werk. De naam en een van de principes van dit adviesbureau is gebaseerd op de filosoof George Berkeley en een van zijn quotes ‘vraagstukken worden opgelost in de dialoog met anderen’. In deze bite dan ook geen kant en klare tips en tricks, maar een dialoog. Samen onderzoeken, het gesprek met elkaar aangaan over ‘het probleem’ en ‘de digitalisering’. Interessant nietwaar.

Om onze geesten op te warmen voor zo’n dialoog leren we eerst werken met enkele begrippen; wantrouwen, vertrouwen en zelfvertrouwen. Vanuit het idee dat waardig werk en gelukkige medewerkers blaken van het zelfvertrouwen. Hoe kan je vanuit wantrouwen groeien naar vertrouwen om van daaruit te komen tot zelfvertrouwen. We doen wat oefeningen met elkaar, delen onze gedachtes hierover en lezen samen een gedicht, heen en terug. Ken je deze nog niet dan moet je het voor de grap eens doen, mooi staaltje omdenken.

 

DE TWEE KANTEN VAN TWINTIG TWINTIG
Twintig twintig heeft me niks gebracht!
Mij hoor je nooit zeggen
Dat we samen meer kunnen dan alleen
Want als ik even verder kijk, ontdek ik
Spanning en onrust om me heen
Elke week voelde ik minder
Verbinding met mensen die me dierbaar zijn
Ik voelde
Dat ik vervreemd raakte van de buitenwereld
En zeg me vooral niet
Er zit iets moois in iedere dag
Want hoe je het ook wendt of keert
Ik heb dit jaar stilgestaan
Je zult mij nooit horen zeggen:
Twintigtwintig bracht me veel lichtpuntjes!
Lees het gedicht nu van onder naar boven!

 

We leren door deze oefeningen dat we vaak vanuit wantrouwen denken en de oplossing dan zoeken in een systeem, een protocol. Waarmee we de beweging eruit halen, we zetten dan immers zaken vast, en dat blokkeert de evolutionaire groei. NB: systeem is een heel breed begrip. En bij Berckeley Square zijn ze natuurlijk niet tegen systemen en/of digitalisering, wat zouden we zonder zijn vandaag de dag? Maar dat er dingen fout gaan, soms zelfs behoorlijk fout, denk aan de toeslagenaffaire, dat kan niemand ontgaan zijn. Dus wat als we het nu eens omdraaien en we vanuit vertrouwen durven te kijken?

Ook in onze sector zijn de volgende vragen dan ook zeker gerechtvaardigd: Dragen de systemen bij aan onze bedoeling? Krijgt de professional / de gebruiker voldoende ruimte als het systeem gevolgd moet worden. Is er voldoende aandacht voor de menselijke maat?

Daar is geen pasklaar antwoord op, hier is een dialoog op zijn plaats en dat proberen we een beetje tijdens deze bite. Er komen mooie gedachtes voorbij. Zo spreekt Jurgen Moers (deAlliantie) van een paradoxaal gevoel omdat hij het gevoel heeft dat er in zijn organisatie (en wellicht de sector in zijn geheel) hard gewerkt wordt om met digitalisering juist te automatiseren datgene wat repeterend is; daarnaast transparant krijgen waar geen goed inzicht is in gedrag of begrip of klanttevredenheid, dus hoe de huurder het ervaart; we zijn juist bezig om alles wat standaard is in systemen te gieten en de huurder centraal te zetten. Tegelijkertijd beseft Jurgen zich dat dát zijn perceptie is en dat mensen digitalisering ook als bedreigend kunnen ervaren.
Arjen van der Zee (StekWonen) deelt een spannende gedachte: Wat nou als we een systeem inzetten, om ervoor te zorgen dat we niet te systematisch worden? Hij doelt op het systeem ‘plan-do-check-act’, waarin een soort zelflerend systeem zit om er in dit geval voor te zorgen dat de menselijke maat gehandhaafd blijft.
Hans Kikken (WellerWonen) merkt tot slot op: Marcel bedankt, mooi onderwerp, wij als it-ers zijn toch vaak bezig met digitale oplossingen terwijl de ethische vraagstukken eromheen vaak veel belangrijker zijn dan de middelen. Gelukkig is er in toenemende mate ook aandacht voor de ethische kant.

Voor zover dit nodig was zijn onze ogen geopend, zijn we ons meer bewust van wantrouwen vs vertrouwen en was dit een inspirerende sessie.
Zoals Marcel bij de intro van deze KennisBite aangaf “Neus eens rond op de website van CorpoNet, daar word je beslist niet dommer van.” Sluiten we met hetzelfde advies af voor de website van Berckeley Square. Neus er eens rond, daar word je beslist niet ongelukkiger van!

Dan nog even dit: Was jij deelnemer van deze KennsiBite, dan weet je precies wat we gedeeld hebben. Daarbij stellen we je de volgende vraag: Wie verdient er volgens jou een exemplaar van ‘De gelukkige organisatie’? Stuur de naam en je motivatie naar info@corponet.nl
We komen niet langs met een filmploeg of fotograaf om de gelukkige winnaar te feliciteren, al stellen we een selfie of door een collega gemaakte foto zeker op prijs. In onze nieuwsbrief zullen we (tzt) de winnaar bekend maken. Bedankt Bas en Rob voor deze leuke geste!

Zoeken

Meest recente verslagen

Meld je aan voor de Blik op de agenda

We sturen je maandelijks een overzicht van de nieuw ingeplande KennisBites. Zo mis je niks!